derde en vierde week in costa rica - Reisverslag uit Tabarcia, Costa Rica van Fieke Koop - WaarBenJij.nu derde en vierde week in costa rica - Reisverslag uit Tabarcia, Costa Rica van Fieke Koop - WaarBenJij.nu

derde en vierde week in costa rica

Blijf op de hoogte en volg Fieke

27 Augustus 2013 | Costa Rica, Tabarcia

zaterdag 10 augustus
we gingen weer naar het kerkje in het dorp om heerlijk met de kinderen iets te knutselen. wat voor mij wel een hele lange tijd geleden is dat ik knutselde en tekende, hier doe ik het elke week!

zondag 11 augustus
wat een druk dagje was dat!
we gingen eerst naar de kerk , ja wat kan ik daar nu nog over zeggen. het was een gewone mis van ongeveer 2 uur. Daarna gingen we voetbal kijken bij me vader en toen we terug liepen vertelde me zus dat er de vrijdag ervoor een jongen langs was gekomen om te vragen of Isabel er was. Ik lag op dat moment gewoon nog te slapen want het was de vrijdag nadat we naar de kerk hadden gelopen. Hij wist waar ik woonde en hoe ik heette, terwijl ik hemm nog nooit gesproken had of maar zijn naam wist. Wist nog net toen die middag hij werd aangewezen te herinneren dat hij ook op het dorpsfeest was. Daar had hij me nog zo hard uitgelachen toen een oude man na het feest een nummer speciaal voor mij op zijn mondhamonica ging spelen. Daarna gingen we naar een theater voorstelling in het dorp, het stelde niet zoveel voor maar het was toch bijzonder om te zien. In nederland is alles dan goed georganiseerd, hier werden een paar oude stoelen verzameld , de rest strond. zwart doek en 1 lamp , daarop speelde ze! maar ze speelde goed! het maakte dus niets uit dat het decor anders was, het had wel iets omdat je dan volledig gefocused bent op de spelers.

maandag 12 augustus
het was dan toch 12 augustus.. precies 2,5 jaar geleden. Helaas is die tijd er niet meer, ik had die dag gelukkig erg druk en was maar 1 goed moment dat ik het besefde. daarbij was ik die dag ziekjes en moest overgeven, waarna me moeder vroeg of ik anorexia had. Waar ik me helemaal dood door schrok want als je moeder dat denkt kan je naar huis worden gestuurd. Waarom ze het dacht weet k nog niet precies, het was de eerste of tweede keer dat ik moest overgeven en zelf vond ik dat nog erg meevallen had het veel erger verwacht!

dinsdag 13 augustus
lekker rustig dagje op school, mocht lekker vroeg weg door me spaanse les. dat is wel echt een uitkomst op dit moment dat k zoveel lessen mag missen! die avond was ik zieker geworden en me moeder was binnengestormd midden in de nacht, volgens mij was ze wakker geworden van me gehoest. ik kreeg een middeltje tegen het hoesten, maar durfde die hele nacht niet meer te hoesten als angst iemand wakker te maken. haha wat als gevolg had dat ik soms dacht dat k ging stikken. toch viel ik in slaap en sliep daarna goed door.

woensdag 14 augustus
wat was dat een heeeeerlijke dag, kan er alleen maar met een glimlach op terug kijken. de examenkandidaten waren er voor het laatste dus op elk t'shirt werden dingen geschreven met watervaste stift. Ook het blonde nederlandse meisje was gewild om op je shirt te hebbem. Dus heel wat shirts gesigneerd, sixpacks getekend op buiken en nummers gekregen. Heel wat afgelachen!

donderdag 15 augustus
oeps de examenkandidaten liepen nog steeds rond op deze school en k had die dag ervoor nog wel zoon stomme actie gedaan om een handkusje naar iemandsrug te geven omdat die tegen me zus had gezegd dat die verliefd op me was. Draait die grappenmaker zich om, nou nu mocht ik hem dus weer mooi onderogen komen. gelukkig was het minder awkward dan ik had verwacht en zijn we nu gewoon vrienden. die dag had k ook me eerste examen , de vragen waren alleen gesloten en 3 open kleine vragen. dat was wel heel iets anders dan de vragen die ik op het liemerscollege krijg. van hersenkrakkers naar gokken. Ik snapte namelijk vaak de vraagstelling in het spaans niet.

vrijdag 16 augustus
wat was ik blij met die cursus van INTO want het was zo raar, we moesten allemaal in een kring gaan staan en dan ging er iemand in het midden als een idioot staan dansen of iets anders doen en dan moest je dat nadoen. uiteindelijk wel keihard erom gelachen maar in het begin dacht k , waar zijn zij nou mee bezig.
die avond vroeg een man me naam in het plaatsje me zus keek me aan, ga weg ga weg, maar kon niets doen! hij zei ja ga meedoen met de missverkiezing in het dorp en hij stonk naar drank , het was ondertussen al donker en heel fijn voelde ik me niet. Maar er stond een groepje van 6 jongens naast ons die allemaal goed oplette dus dat stelde me gerust, me zus stond naast me en me neef ook. uiteindelijk niets aan de hand, hij was gewoon te nieuwsgierig naar dat blonde meisje.
ik was helemaal kapot, maar ging na school gelijk door naar de kerk, het was al donker die man was al geweest en toen hadden we nog 2 uur kerk. dat was even schrikken. ik wou namelijk het liefst gewoon lekker naar huis, na 2 uur liepen ik en me zus alleen in het donker naar huis!
komt die sjonnie ( weet nog steeds zijn naam niet) van het dorpsfeest ook weer aan in zijn auto. Me zus kent hem dus we dachten even een mooie lift te kunnen hebben, hier neemt iedereen elkaar mee in de auto, is gewoon normaal! Maar hij kwam alleen gedag zeggen...

zaterdag 17 augustus
was een rustige downdag

zondag 18 augustus
we gingen met pap mee om naar zijn voetbal te kijken onderweg haalde we nog 5 andere jongens op, die gewoon in de kattenbak kwamen te zitten. Was de normaalste zaak van de wereld hier! We moesten over weggetjes, waar je dood en doodbang van wordt. ze verloren zoals altijd weer dik! Het was anders dan andere dagen vandaag zonnig en de zonnebrand werd door iedereen gebruikt, ook de locals hier! We gingen terug met de auto en er werd gezongen. Achteraf bleek een jongen een hele solo voor me te hebben gezongen, maar ik had geen idee. ik heb vooral gelachen om die 5 gillende jongens achterin de kattenbak.

maandag 19 augustus
we hadden gewoon weer school, nouja examens. we gingen naar een vriendin van me zus om daar te studeren, voor mij werd het gewoon een prachtige film kijken october baby, echt een aanrader! toen we terug uit school waren, nadat ik weer een heel examen aan elkaar gegokt had regende het heeel erg hard. Zoals het alleen hier kan regenen! er stopte een taxi toen we stonden te wachten op de bus, me oma zat erin dus we rende ernaartoe en doken erin. Daar zaten we dan in een taxi, als bestuurde de jongen die een solo voor me had gezongen die dag ervoor. Er zat een gat in de auto, me oma, me zus en me neef. Het regende belachelijk en de weg veranderde in een rivier. de wegen waren zo steil, ik was doodsbang. maar kreeg de slappe lach het was allemaal zo belachelijk, iedereen keek me natuurlijk gek aan , maar heb wel echt gelachen

dinsdag 20 augustus
examens maken en naar school gaan

woensdag 21 augustus
was ziekjes en moest de hele nacht naar de wc rennen. me moeder vroeg of ik thuis wou blijven, gewoon naar school gegaan. Achteraf gezellig dagje metvrienden toen gehad, blij dat ik was gegaan!


  • 27 Augustus 2013 - 23:21

    Lysette:

    lieve Isabel
    mooi verslag jij maakt een heel bijzondere reis. Door Costa Rica, jezelf en iedereen die je ontmoet.
    kus mam

  • 28 Augustus 2013 - 20:34

    Marion:

    Hoi Fieke,

    Wat maak je een hoop mee! Ben best wel een beetje jaloers! Geniet er maar van
    pas goed op je zelf. Al die Sjonnies! boh boh
    Liefs van Marion

  • 01 September 2013 - 20:56

    JE BLANESBUDDIES:

    Hey lieve Fiekje,
    Hier een berichtje uit het verre Nederland van je Bloaneschickies!
    Met ons gaat het erg goed en met jou zo te lezen ook! (behalve je maag, maar dat was te verwachten)We hopen dat je superveel fantastische ervaringen aan het opdoen bent en dat je ontelbaar veel nieuwe mensen leert kennen en vrienden maakt en de cultuur opsnuift (figuurlijk) en onwijs veel geniet, want daar gaat het om in het leven!
    School is gewoon zoals je het kent: saaie lessen en saaie leraren en te lange dagen, dus je mist niets! Verder gaan Linda en ik er samen een leuk jaartje van maken en Blanes nog eens dunnetjes overdoen in de weekenden, met jou in onze gedachten erbij natuurlijk!
    Geniet ervan en zorg potverdorie dat je er alles uithaalt chick, want dit is een once in a lifetime experience ;)
    Lieeeeeeeeeefs en kusjes en knuffels en bilknijpjes van De Poes en Kalabaster XXXXX

  • 02 September 2013 - 18:50

    OmaNell:

    Lieve Fieke-Isabel.Ik heb weer genoten van je verslag Je maakt wel wat mee m'n "krekeltje" Fijn dat je je zo goed kan redden en dat je je zo positief opstelt.Geniet met volle teugen en vooral:Pas goed op jezelf! Een heeeel dikke knuffel en zoen van mij.Omanell.

  • 11 September 2013 - 17:10

    Eline :

    Hey lieve schat, wat leuk om je verhalen te lezen! We missen je hier ontzettend! Dikke kus

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Fieke

uitwisselingsstudent in Costa Rica voor 10 maanden. Ik ben opgegroeid in Nederland met me ouders en me oudere broer. Heb vwo 5 gedaan en ga na dit jaar examen doen. Nu vertrek ik op 24 juli naar San José in Costa Rica. ik verblijf in een gastgezin dicht bij de hoofdstad in een heel klein dorpje. In Costa Rica krijg ik ineens een klein zusje van 2, een broertje van 14 en een 1 maand oudere zus van 17. Ik verlaat alles om me heen, me familie, vrienden en vriendje om een jaar de cultuur & taal van een ander land te leren. Hopelijk schrijf ik niet al te saai en houden jullie het de 10 maanden een beetje uit! Veel liefs.

Actief sinds 23 Juli 2013
Verslag gelezen: 387
Totaal aantal bezoekers 11637

Voorgaande reizen:

24 Juli 2013 - 17 Mei 2014

Costa Rica

23 Juli 2013 - 31 December 2013

Mijn eerste reis

Landen bezocht: