de tweede week in Costa Rica - Reisverslag uit Tabarcia, Costa Rica van Fieke Koop - WaarBenJij.nu de tweede week in Costa Rica - Reisverslag uit Tabarcia, Costa Rica van Fieke Koop - WaarBenJij.nu

de tweede week in Costa Rica

Blijf op de hoogte en volg Fieke

09 Augustus 2013 | Costa Rica, Tabarcia

donderdag 1 augustus
we hadden die dag geen les en zouden de volgende dag ook vrij zijn. Na lekker lang te hebben geslapen kwam ik me bedje uitrollen. Er was ingebroken op verschillende plaatsen in het dorpje, bij de kerk bij een huis en nog ergens wat ik er niet uit heb kunnen halen. We gingen kijken bij het huis, het was werkelijk leeggeroofd en alles lag op zijn kop. Alle laden waren ze afgegaan, opzoek naar iets kostbaars.

die avond zouden we naar een belangrijke kerk gaan wandelen. We vertrokken pas in de avond en na wat te hebben gegeten begonnen we rond een uur of half 10 aan de tocht, naar de kerk! Toen werd me verteld dat we even 4 uur zouden moeten gaan wandelen naar de kerk, ik op me allstars en de enkels die ik heb..
Toch begon ik met aardig goede moed, we gingen met zijn 5 en de 4 uur waren aardig snel om. Ik had ondertussen wel rugpijn en pijn aan me enkels maar gewoon last van. Toen er uiteindelijk 6 uur verstreken waren, 6 uur wandelen zonder enige stop en zonder avondeten was ik gesloopt. had overal pijn en was zo moe. Daar waren we dan hoor, bij een kerk...
Wat heb ik in me hoofd het geloof vervloekt op dat moment, maar goed we waren daar, dus we zouden snel weer naar huis kunnen dacht ik!
Maar helaas, het vriendje van me gastzus wou in de rij gaan staan om de kerk te bezichtigen, nou ik dacht dat die niet helemaal goed bij zijn hoofd was geworden, dat zou zeker 4 uur gaan duren. En eigenlijk vond ik het om 4 uur snachts wel welletjes, ik ging als een zwerver liggen op de straat, de andere deden met me mee. Ik bond me muts stevig vast zodat ze niet zouden zien dat ik blond was, deed me camera in me bh en viel in slaap. 2 uur later werden we gewerkt, alles was stijf en me enkels waren helemaal weer 3x niets. Al strompelend kwamen we bij de bus, de wachtrij voor de bus was 4 straten lang, dus me zus en ik wouden per se met de taxi. Het vriendje van me zus wou per se met de bus, nou weer dacht ik dat hij gek was geworden. Een taxi is trouwens hier met 18 mensen in een klein busje gepropt worden! uiteindelijk kregen we gelukkig onze zin en gingen met de taxi terug, nog een uur rijden naar de hoofdstad en dan nog een uur terug naar het plaatsje dicht bij het dorp waar ik zit. Het leuke vriendje van me zus, dacht even grappig te zijn ofzo en liet ons 1 kilometer voor het busstation uitstappen. Nou weer dacht ik dat hij niet helemaal goed snik was geworden... Uiteindelijk al strompelend kwam ik dan toch thuis die ochtend. wat een nacht wat een nacht! in nederland ga je stappen ( dansen) hier stap je werkelijk de hele nacht door..

vrijdag 2 augustus
heel de dag geslapen, me enkels waren dik en opgezet, elke stap die ik zette schoot er een scheut van pijn doorheen.

zaterdag 3 augustus
was echt een broer zus dag, in dit geval me broertje hier, hij nam me vandaag heel de dag mee en wat heb ik met die jongen gelachen! hij had een straartje in , met mijn elastiekje en ik liep die dag met zijn pet op. we gingen naar een soort fabriekje op de motor, waar ze een soort zoete thee maken.Iets wat ik zeker wil meenemen naar huis! Toen we thuis waren hadden we weer de grootste schik met elkaar, we eindigde nat door het watergevecht!
die middag ging het zo zo zo hard regenen, zoals het alleen hier kan doen! ik ging met me camera naar buiten, met een hoes eromheen! me zus en broer vonden me helemaal gek geworden, ik was natuurlijk binnen 2 minuten helemaal doorweekt, de allstars waren zwart maar ik had wel de fotos.
die dag kwam de neef ook aan met een slang van anderhalve meter, ja ANDERHALVE meter.

zondag 3 augustus
de dag begon vroeg en goed! ik ging de koe melken, op de traditionele manier samen met me moeder, vader en zusje. Nou ik kan je vertellen je moet nog een hele techniek toepassen wil je er melk uit krijgen, uiteindelijk lukte het me!
daarna werd ik ziek moest niet overgeven waar werd zo goed verzorgd door me familie echt wat waren ze lief.
na een gesprek te hebben gehad was ik down en verdrietig. Gelukkig had ik weinig tijd om na te zitten denken en werd ik meegesleept naar de kerk om te helpen met schoonmaken.
die avond werd er een meesterplan door me zus en mij bedacht, die nog deels in werking moet gaan.

maandag 4 augustus
om jawel, 5 uur ging me wekker. hoewel ik die nacht al 3x op me mobiel had gekeken om verschillende tijden moest ik me bedje uit en snel naar school. We hadden geen les ( vraag me steeds meer af wanneer wel. ) we moesten een soort poort bewaken de ochtend en de middag waren we vrij. we gingen naar een optreden kijken van een jongen die ook Nederlands spreekt!! JAAAA er spreekt hier een jongen nederlands! hij leeft zijn hele leven al hier, maar zijn moeder komt uit Nederland. Hij verdiend nu zo af en toe zijn geld met drummen en gaat binnenkort op tournee, langs 3 landen. Eindelijk dus weer even Nederlands kunnen spreken, de weddenschap staat al dat die over 5 jaar wereldberoemd is en naar nederland komt.
Tussen de middag zaten we in de kantine met het bord rijst weer voor me neus. Ik had gewoon me schooluniform aan en had ook amper makeup op. had geen douche gehad in 2 dagen ( dit was de 3e dag). Voelde me niet bepaald top, dus in 1 woord ik zag er vreselijk uit! Toch trok ik de aandacht van 2 jongens en toen ik gewoon rustig me lunch naar achter wou schrokken werden er fotos van me gemaakt. Wat hebben me gastzus en ik gelachen daarom, de hele dag deed ze het na en riep paparazzi everywhere.

dinsdag 4 augustus
we hadden weer een dagje gewoon school. aardig saai dagje naar mijn idee..

woensdag 5 augustus
het was weer een gewone schooldag, maar vandaag hadden we super leuke lessen, gingen we daarna nog even het stadje in en voelde ik me een stuk sterker en vrolijker. het slapen ging ook lekker! Ik had vandaag ook me eerste les, volgens mij waren we ook vroeg uit. Ik moest een grammatica toets maken in het spaans. Nou ik kan nog totaal geen spaans, maar gelukkig ging het me goed af, 2 fout van de 13. Die vrouw was helemaal trots, het waren wel de meest gemakkelijke vragen en ik vulde alles op zijn frans is, wat gek genoeg meestal bleek te kloppen. Wat de zinnen zelf betekende snapte ik geen 1, maar soms stond er een stad in, zodat ik wist wat er moest ingevuld worden. Andere dingen gokte ik volkomen goed.

donderdag 6 augustus
was super raar, we bleef 1 persoon door me hoofd spoken de hele dag, waarom die persoon het was weet ik nog steeds niet. We hadden officieel wel school, maar wel spijbelde met een stuk of 8 mensen. we gingen om half 10 al naar Didier toe, we aten daar middag en gingen karaoke. Toen werd het ineens druk en ontstond er een waar feest! Wat heb ik gelachen, limbogedanst en ook gewoon lekker gesprongen, een film gekeken en heeeeerlijk gegeten. De fotos zeggen genoeg, maar die kan ik dus niet online zetten vanwege het slechte internet. Ik ga het zo snel mogelijk proberen te regelen.

vrijdag 7 augustus
dag is net pas begonnen, wel al lekker een stuk hardgelopen omdat ze hier helemaal geen sport doen. Ik heb geinformeerd en er worden hier geen sporten aangeboden. Daarna voor het eerst dat ik de steenkoude douche niet vreselijk vond maar gewoon erg.

iets leuks, me ouders zeiden dat ze naar Nicaragua gingen en of me ouders in Nederland het goed zouden vinden, pap en mam ik heb zo ongeveer eigenlijk al toegestemd voor jullie... Hopelijk vinden jullie het niet erg!

Volgend weekend is ook gelijk de eerste tour ik ga dan 3 dagen naar de Pasific kust. ( aan de linkerkant) voor 3 dagen, dus ik mis weer een dagje school! Woensdag middag mis ik ook door spaanse les.

nog iets kleins, me kleine zusje loopt al de hele dag op de klompen door het huis te stampen! zo schattig om te zien, ze past ze gelukkig precies.

veel liefs vanuit Costa Rica


  • 09 Augustus 2013 - 20:19

    Jos:

    Beste Fieke,

    Leuk om jouw avonturen te volgen in Costa Rica.

    Ik mail je eigenlijk met een bijzondere vraag...
    Ik en mijn oudste zoontje verzamelen namelijk kleine steentjes uit alle landen van de wereld.
    Costa Rica is echter nog een van de landen die aan onze collectie ontbreekt.

    Mocht je het leuk vinden en eraan denken, wil je voor ons beiden dan een klein keitje (1-5 cm)
    uit Costa Rica meenemen naar Nederland en t.z.t. naar ons opsturen? Daarmee maak je ons erg blij! Natuurlijk vergoed ik de verzendkosten.

    Alvast hartelijk dank voor je hulp en nog een mooie reis toegewenst.

    Jos

    steentjesgezocht@hotmail.nl

  • 09 Augustus 2013 - 21:10

    Fieke Isabel Koop:

    ja hoor, dat wil ik wel meebrengen. al wel de stenen van nicaragua verzameld

    groetjes

  • 10 Augustus 2013 - 09:05

    Valérie:

    Haha jij maakt echt wat mee hè Fieke? :)
    Veel plezier meis!

  • 10 Augustus 2013 - 20:44

    Jos:

    Leuk Fieke dat je wat keitjes voor ons wilt oprapen. Stuur maar een mailtje als je weer in Holland bent. Dan mail ik onze adresgegevens :)

  • 13 Augustus 2013 - 05:58

    Jacqueline:

    Heerlijk met je meeleven Fieke!
    Ik heb alleen geen idee waarom je savonds 4 uur zou moeten lopen om naar een kerk te gaan?!?
    Groetjes

  • 13 Augustus 2013 - 23:28

    Fieke Isabel Koop:

    Me vader stuurt me een mailtje, dat het toch echt mijn moeder is! Fijn zoon vader in Nederland die als zijn dochter aan de andere kant van de wereld zit haar Nederlands toch blijft verbeteren! Hij heef echter wel helemaal gelijk, weet niet of andere het is opgevallen maar het moet zijn mijn zijn. mede mogelijkgemaakt door me vader in Nederland. Jaja met hoofdletter, anders krijg ik dadelijk nog een mail..

    veel liefs!

  • 21 Augustus 2013 - 10:14

    Bennie Kuper:

    Ha die Fieke,

    Ik ben de buurman van je in het verre Nederland. Maandag stond ik met je moeder aan de bar op de kermis in Aerdt !!! Ondanks het 16e biertje ( en de 14 e voor je moeder) heb ik onthouden (!!!!) wat ze zei hoe je te vinden. Stoer hoor om dat te ondernemen. Heb enkele dingen gelezen ( vakantie dus daar heb ik nu even tijd voor) en ben er nu al uit dat dat NOOIT iets voor mij zou zijn. Zal nog wel een keer wat van je lezen. Veel plezier daar. Groeten vanuit het landelijke Aerdt waar ik nu op jullie "boerderij" uitkijk.

    Bennie en Lidie Kuper ( en Nadja en Marissa waarvan de laatste vanwege de kermis ook weer op het oude nest is)

  • 26 September 2013 - 20:32

    Truus Van Brandenburg:

    Hoi je kent me niet maar ik geniet van de verhalen van jou erg dapper om in zo n
    Ver land zo lang van huis te zijn! Wens je nog veel, succes met alles wat je doet en ikblijf je volgen gr. Truus uit tolkamer

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Fieke

uitwisselingsstudent in Costa Rica voor 10 maanden. Ik ben opgegroeid in Nederland met me ouders en me oudere broer. Heb vwo 5 gedaan en ga na dit jaar examen doen. Nu vertrek ik op 24 juli naar San José in Costa Rica. ik verblijf in een gastgezin dicht bij de hoofdstad in een heel klein dorpje. In Costa Rica krijg ik ineens een klein zusje van 2, een broertje van 14 en een 1 maand oudere zus van 17. Ik verlaat alles om me heen, me familie, vrienden en vriendje om een jaar de cultuur & taal van een ander land te leren. Hopelijk schrijf ik niet al te saai en houden jullie het de 10 maanden een beetje uit! Veel liefs.

Actief sinds 23 Juli 2013
Verslag gelezen: 565
Totaal aantal bezoekers 11622

Voorgaande reizen:

24 Juli 2013 - 17 Mei 2014

Costa Rica

23 Juli 2013 - 31 December 2013

Mijn eerste reis

Landen bezocht: